Helena, Sloane square by Derek Ridgers (1982)
اين تصوير، عکاسي مد خياباني را در اوج آن نمايش ميدهد؛ ميتوان گفت چکيدهي يک دوره از تاريخ سبک پوشش را در خود جاي داده است بدون آنکه از سوژهاش بهرهکشي کند. قدرت عکس به سبب انتخاب آگاهانهي سوژه و شيوهي کادربندي آن است؛ عکاس با استفاده از کادر بسته و برش(کراپ) تنِ مدل، توجه ما را تنها بر روي چهره و سرپوش او متمرکز ميکند. گويي هلنا در اين عکس يک الههي مد خياباني است، در حقيقت او به شکل بانوي جواني با هويت فردي مستقل نمايانده شده، نه به شکل زني که نمايندهي نوعي از يک طبقه يا جامعهاي خاص است. ريجرز علاوه بر دقت در نمايش لباس هلنا، به نگاه مستقيم و نافذ او توجه کرده است. نتيجهي بهدست آمده، نه صرفاً يک عکس مد، بلکه يک پرترهي مستند گيرا در خيابان است.
درِک ريجرز، عکاس ساکن لندن، در اواخر دههي 70 ميلادي به خرده فرهنگهاي سبکهاي جديد پوشش علاقهمند شد. جوانان زيبايي که او از آنها عکاسي ميکرد خلاق بودند، به مدها عشق ميورزيدند، و لباسها و زيورآلات خود را در ترکيبهاي غريب و تازه ميپوشيدند و چه بسا خود آنها را طراحي مي-کردند و ميدوختند تا سليقه و ذوق فردي خود را به نمايش بگذارند. آنها عضو يک گروه مد و سبک پوشش مستقل بودند که به شکل اختصاصي براي ريجرز مدل ميشدند. بايد دقت کرد که اين عکس حاصل همکاري بين عکاس و سوژه است – به اين معني که هر دو آنها از هدف و خواست يکديگر خبر دارند – امري که موجب ميشود ريجرز شاهد و راوي دوراني قابلتوجه از فرهنگ بريتانيايي باشد.
درباره این سایت